Sofraya

Turks

Sofraya
© Sofraya
Kenmerken
KeukenTurks
Accommodatie terras
Mogelijkheden vegetarische maaltijd
Prijzen
Budget €36 voor zijderoutemenu
Voorgerecht €5 tot €7
Hoofdgerecht €9 tot €13
Nagerecht €7 tot €7
Bancontact Visa MasterCard
Openingsuren
ma gesloten
di van 18:30 tot 22:30
wo van 18:30 tot 22:30
do van 12:00 tot 14:00 en van 18:30 tot 22:30
vr van 12:00 tot 14:00 en van 18:30 tot 23:00
za van 18:30 tot 22:30
zo gesloten

Over Sofraya

De Turks-Belgische Leyla Kurhan opende op een steenworp van de Sleepstraat haar eethuis Sofraya, Perzisch voor 'een rijk gedekte tafel waar iedereen welkom is'. Op een volgeboekte zaterdagavond stappen we binnen in de moderne midden-oosterse atmosfeer van Sofraya. Aan de lange tafel op het verhoog kan een omvangrijk gezelschap zitten; wij krijgen een kleiner exemplaar voor onze tête-à-tête. Eerst kiezen we een drankje, pas daarna krijgen we de eetkaart. Ik besluit om de cocktail genaamd 'morning orgasm' (spumante, granaatappel, rozenwater - € 7,50) te proeven, mijn vriend houdt het bij een glas Armeense witte wijn (€ 7). Daarbij horen verrukkelijke met komijn gekruide walnoten. Als extra hapje bestel ik labne met z'atar (€ 5) vergezeld van lavash oftewel zalig lauwwarm brood. Het zijderoutemenu (€ 36) lonkt, niettemin kiezen we toch à la carte. Graag delen we vijf gerechtjes én een fles rode wijn. Opnieuw springen de minder evidente wijnlanden in het oog: Bulgarije, Turkije, Armenië en Hongarije. Chef Leyla adviseert en laat ons zelfs twee wijnen proeven. Uiteindelijk selecteren we de Bulgaarse Black C (€ 32). Lekker pittig! We starten sterk met forse falafels en yoghurt-harissadip (€ 6). Daarna volgt een rondje vis: gegrilde zalm met kruiden en citroen (€ 12) enerzijds, mosselen Istanbul style (€ 12) anderzijds. Ondanks het mooie korstje maakt de zalm niet echt indruk, de mosselen daarentegen... Ons zwarte goud op Turkse wijze werkt! De op de Josper geroosterde kippenbout (€ 13) typeer ik als 'klein maar echt lekker', het bijhorende slaatje zag ik al eerder bij de zalm. We ronden af met börek (€ 9), een zalige bladerdeegtaart gevuld met prei, feta, ui en kruiden. De laatste glazen wijn worden uitgeschonken. Ik proef hierbij keskul (€ 7), een Turks melkdessert met amandel en kokos dat koud opgelepeld wordt. Leyla Kurhan neemt ons in Sofraya mee voor een gezellige karavaan van geuren en smaken. Een midden-oosterse must voor de fans van verfijnd Turks!

Een gezellige karavaan van geuren en smaken, een midden-oosterse must voor de fans van verfijnd Turks!

woord Elise Descamps
(22/02/2017)
      mail Mail een vriend

Geef jouw mening over Sofraya

naam
e-mailadres
beoordeling
/5
reactie
nog karakters
 
 
algemene voorwaarden en gedragscode

reactie(s)

aantal meningen: 17
 
  4/5

 
  2/5

Joyce & George - 13/09/17 17:56

Komaan mensen , zo'n plotse, doorzichtige en vooral onjuiste "recensievlaag" We stelden niet dat het slecht was, hangt ook af van waar je mee vergelijkt of kan mee vergelijken. Het is er ok hé maar ook niet meer dan dat. We zeiden ook niet dat de bediening onvriendelijk is alleen wat amateuristisch. We blijven er bij te duur (ook de wijnen) voor wat je op het bord krijgt.

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

 
  5/5

Michela - 13/09/17 17:28

This place was a really nice surprise! Very tasty dishes and friendly staff. Can't wait to go there again!

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

 
  5/5

Kathleen - 13/09/17 16:26

Toffe menukaart, fijne smaken, gepaste openingsuren, goede ligging, spontaan team, vriendelijke ontvangst en betaalbaar. Goede prijs/kwaliteit. Een warme aanrader!

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

 
  1/5

Dirk Derde - 13/09/17 9:00

13 van de 16 beoordelingen dateren van 12/9, 5 zijn van dezelfde Wendy. Erg doorzichtig. Voor mij een reden om ergens anders te gaan. De eerste twee beoordelingen zullen nauwer bij de werkelijkheid aanleunen.

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

 
  5/5

Katrien David - 13/09/17 8:53

Fijne middag met vriendinnen. We lieten ons verrassen door de chef-kok! Met zijn allen tapas eten, bijpraten, glaasje drinken # topdate! Het enthousiasme van het team is TOP!

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

 
  5/5

Maria Janssen - 13/09/17 8:52

Lekker en verfijnd eten, dagvers en met liefde bereid. Het is zalig om hier de Midden-Oosterse smaken te leren kennen. Het foodsharing-concept is bijzonder aangenaam : samen op cultuurtrip via de smaak. Ook al ben je niet bekend met de keuken of de smaken, je kan altijd terecht voor een lekkere uitleg. Ik vond het alvast heerlijk !

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

 
  5/5

Rainer - 12/09/17 23:37

Leuk restaurant voor iemand die op zoek is voor een gezellige avond uit met zijn/haar partner of om te genieten van foodsharing met vrienden. Het concept laat je toe verschillende gerechtjes te proeven en zorgt ervoor dat je zelf een menu kan samenstellen. De ideale manier om deze keuken wat beter te leren kennen. Vriendelijke bediening met de nodige jeugdigheid & professionaliteit. Zeker een aanrader, mij zie je hier zeker terug :)

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

 
  5/5

Wendy - 12/09/17 20:40

5/5 voor de liefste, vriendelijkste en mooiste zaalverantwoordelijke Justine ¿

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

 
  5/5

Warre - 12/09/17 19:53

Het is fantastisch!!!

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

 
  5/5

Dolores Piscador - 12/09/17 19:32

Lekker en verfijnd . Mooi team , aangename bediening . Geen super uitgebreide maar wel gevariëerde kaart, veranderend volgens de seizoenen. De chef gebruikt kwaliteitsproducten en staat met heel veel liefde voor het koken achter haar fornuis . Een aanrader .

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

 
  5/5

katrien - 12/09/17 19:18

gewoon super

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

 
  5/5

Cisca - 12/09/17 18:17

We kennen Justine vriendelijk meiske

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

 
  3/5

Joyce & George - 12/09/17 18:09

Nu de lofzang ingezet is...een poging tot objectiviteit. Lekker maar niet erg verfijnd en duur. Nog niet-gewenst voor de lunch maar 's avond is het nogal prijzig (ook voor de wijn) voor wat je krijgt en de amateuristische bediening. Zouden we er nog gaan, misschien maar zeker niet in onze top voor Gent.

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

 
  5/5

Tim - 12/09/17 18:05

Al meerdere malen zalig gegeten. Mijn persoonlijke favorieten : de falafels , de home made lemonade en zowat alle desserts.

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

 
  5/5

Lieve - 12/09/17 18:02

Super restaurant!

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

 
  1/5

Luc - 7/07/17 5:49

Ben er niet in geslaagd om er te eten. Blijkbaar sluit men vroeger dan het opgegeven uur. Dat wordt dan, na enig aandringen, op onvriendelijke wijze medegedeeld. Intussen van kennissen gehoord dat het geen aanrader is. Op de Ottogracht zit trouwens niet veel goeds als het op eten aankomt.

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

 
  3/5

Mariem - 23/02/17 15:32

Goed, ietwat fijner dan gewone Turkse keuken maar ook niet fenomenaal en té duur.

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

meer info over Sofraya

buurt: Sint-Jacobs
Ottogracht 10
9000 GENT
Tel: 09/336.90.99

sofraya.be

meer Turks

Meest bekeken resto's

metriweb West-Vlaanderen - Oost-Vlaanderen - Antwerpen - Vlaams-Brabant & Brussel
Goesting in lekker eten, shoppen, uitgaan en een goed gesprek
Gratis lifestylemagazine bij DeMorgen Het Laatste Nieuws
Contact
Redactie: redactie@goestingmagazine.be - 02/454.26.32
Advertenties: www.persgroepadvertising.be - adverteren@persgroep.be - 02/454.29.69